Knuttis!

Måndag 7/6

Dagen till ära spenderades på jobbet. Jag visste redan förra veckan att jag skulle jobba på måndag. Därefter hade jag lite uppdrag av chefen - att jag skulle göra både det ena och det andra... och nu börjar jag förstå vad saken handlar om. heh...  Nåja! Så länge det ramlar in pengar i min plånbok är jag inte den som är den, speciellt om jag nu överlever på jobbet dvs. Chefen sprang förbi mig i all hast och sa att jag ska jobba veckan ut... ok. vad bra. Det innebär att jag får så gott som en full lön även denna gång. Det var inte helt fel. Jag har 16 pass på mitt schema, dvs det som jag har gått på hittills och med helgen har jag jobbat 13 pass...  Det är helt ok. Plus att skatten ska väl trilla in så småning om också. Jag tror att det funkar.

Eftersom jag var så morgonpigg i måndags så passade jag på att ringa lite samtal, bokade en tid på vårdcentralen för att få ett intyg utskrivet. Jag passade även på att ringa veterinären för att boka tid till katterna eller någon av dem ialla fall. Mamsen hade sagt att det kostar kring 350 kr att sterilisera honkatter. Jo kyss mig!! det gjorde det definitivt inte... det kostade vad jag misstänkte, drygt 900 kr. Jag skule fått ta dem bägge för 1400 kr ca. Efter en snabb tankegång bestämde jag mig för endast en av dem, speciellt då jag inte vet hur framtiden kommer att se ut när det gäller ekonomin. Det fick bli Knuttis helt enkelt, det var billigast och enklast för tillfället.


Tisdag 8/6


Även denna dag började relativt tidigt med tanke på att jag skulle hämta mamsens bil innan jag skulle iväg med Knuttis till veterinären. Cyklade till mamsens jobb och hämtade bilen sedan hem för att hämta Knuttis. Tur att han är en ganska bra katt att ha att göra med. Det blev inga krångel eller strul när han skulle in i korgen, det var nästan så att det gick per automatik. På några sekunder var han innan i korgen. Han var så nyfiken och undrade vad jag skulle göra med hans tupplursplats. Jag bara hjälpte honom in i krogen och ett tu tre var även dörren stängd. oops!!!

Som alltid när man är iväg med ett djur till veterinären är det lite nervöst, det är som att gå till doktorn även om det inte berör en själv. Kände hur nerverna började fladdar medans vi satt i väntrummet. Tillslut var det vår tur och vi fick skriva in oss. Jag passade på att berätta för sköterskan hur han kunde bete sig. Det tycker jag är helt normalt att man gör. Jag tänker på Gumma till exempel. Hon hade förmodligen sprungit ur buren i ren panik. Eller ja, jag vet inte... men mest troligt. Jag överlämnade Knuttis och korgen till veterinären... normalt, eller på andra ställen så har man fått vara med till de fått sprutan. Men jag fick lämna honom och åka iväg. Jag hade förstås valet att sitta i väntrummet i 45 minuter, men det hade jag inte någon större lust till.

Eftersom jag hade bil passade jag på att gå på affärer som jag normalt inte gör om jag inte har bil, eftersom de affärerna inte ligger efter "huvudgatan" där jag går eller cyklar. Jag var blandannat in på djuraffären och kikade på klätterställning till katterna, en som går från golv till tak. Jag frågade lite om den, om det fanns möjlighet att bygga vidare på den om man kände för det. Det skulle vara häftigt med en enorm klätterställning, men nu har jag ingen sådan. Kantänkas att jag köper en som går till taken, den skulle gå på ca 1200 kr. Dock beror det lite på hur det ser ut med jobbet här framöver. Vet jag att jag får jobba nästa månad också, så kan jag slå till... annars inte. Jag köpte ialla fall en liten grej till katterna, en som liknar en tidigare leksak som jag köpte för ett tag sedan. Det är en mojäng som man sätter över listen till dörrkarmen och sedan hänger det en leksak i ett resårsnöre. Skitroligt tycker katterna! Den var så billig; 39 kr. Den förra kostade 129 kr.

Tiden gick och det blev dags att hämta Knuttis från veterinären. Sköterskan hämtade honom och han låg och sussade i korgen. Då jag ändå var på plats visade jag dem ett sår som han hade på ryggen, som han haft ett tag. De hade missat det i undersökningen. Det kostade inget extra för mig tack och lov. Sköterskan rengjorde såret och veterinären kom in och kikade. Sedan berättade hon att jag skulle hålla lite koll på kosten, att det fanns risk för att han kunde lägga på sig lite och gå upp i vikt. I samma veva kom det fram lite fint att hon tyckte att Knuttis var lite tjock. Jag förklarade att han alltid har varit en tjockis och att han hade haft problem med att hålla upp bakkroppen när han var liten kattunge. Att det har varit lite synd om honom som kattunge och att det är därför han är lite speciell för mig.

Efter veterinärbesöket insåg jag hur mycket jag egentligen tycker om mina katter även om de ställer till en massa jäkelskap. Hursome helst, Gumma tyckte att Knuttis var mycket konstig, för det första luktade han lite skumt, sedan kunde han ju inte gå som en normal katt. Han gick ju som en fyllare jue... och för det andra så skräms han. Gumma sprang och gömde sig nästan direk som jag hade öppnat korgen och Knuttis staplade ut. Gumma höll sig undan i flera timmar efteråt. Hon kunde studera honom på håll, men inte gå nära honom i onödan.

Det första Knuttis ville ha när han kom hem var mat, han staplade och vinglade ut till köket och långnäsa till honom för det fanns ingen mat där. Jag hade ställt undan den för honom. Jag tror att han led mest över att han inte hade fått äta något sedan igårkväll. Han blev nöjd när han vid senare tillfälle äntligen fick mat.

Han har lekt med den nya leksaken så han verkar må bra och inte bry sig så mycket över att han har tappat kulorna. Just nu ligger han och fläker ut sig över hela vardagsrumsbordet. Ja jäklar han är en stor kattgubbe.


Nåja, kanske dags att hoppa i säng, jag ska med en kompis på Gymmet imorgonförmiddag, om inget oplanerat händer så klart.


På återseende!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0